недеља, 21. септембар 2008.

piraterija? DA ili ne?

ne budimo licemeri-svakom od nas je veliki deo fonoteke koju imamo: ustvari ilegalno skinuta muzika sa interneta. smeshne su one priche "da, jbg, i ja sam skinuo PAR albuma s interneta"...ne! ne mogu da tvrdim dali sam skoro uveren da izmedju 80 i 98% muzike koju vecina vas (nas) preslushava-stize u hard diskove tzv nelegalnim putem.
hajde sad da razmotrimo malo to. pre godinu-dve sam chuo vapaj benda "direktori" u nekom intervjuu pod naslovom "piraterija nas ubi!"...s druge strane imamo ogromna preduzeca (to vise nisu ni bendovi nego rpeduzeca u punom smislu rechi) poput metalike koji, eto , tuzhe napster jer im je malo koja desetina miliona na bankovnom rachunu svakog od njih, nego bi da zarade josh milionche.
o chemu se tu radi? marginalni bendovi (uz sve duzno poshtovanje prema gore navedenom bendu. pogledajmo ipak istini u ochi) poput direktora, kao i svetski poznata metalika-su u istim borbenim redovima protiv piraterije?! kako? zasto?

hajde malo da razmotrimo, makar laicki, taj sam termi "piraterija". obicno oznacava neshto negativno, prva asocijacija su oni "zli" ulicni prodavci narezanih (nekad bilo-bugarskih) diskova zbog kojih "jadni i siromasni" izdavaci poput universala i multimedije(mlatimudije) jedva spajaju kraj sa krajem (smrrrc, verovatno nemaju 'leba da jedu).
u nekom kontekstu drustveno istorijskog trenutka ("trenutka" koji ovde traje od pocetka devedesetih) naravno da ne mogu da osudjujem ulicne preprodavce, jer sumnjam da se iko od njih obogatio prodajom tri death magnetic i pet "super zurka .mp3 kolekcija" dnevno..ali, sve i da mogu da ih, iz neke pravne perspektive osudim zbog tzv bogacenja na grbachi drugih..zar to isto ne vazi za diskografske kuce? sta su one nego izvor bogacenja naushtrb drugih a.k.a. artista?

znam znam, reci cete kako diskografska kuca ulaze, potpisuje ugovore, daje milione, finansira marketing i spotove...itd..sve to stoji draga braco i drage sestre, ali- zar na nekom mnogo nizem nivou i ulicni preprodavac ne radi to isto? troskovi kupovine diskova, kakve-takve shtampe papira za omot, amortizacija za cd/dvd rezach....to ulaganje jeste minorno u odnosu na izdavacke kuce..ali su i prihodi isto tako minorni u odnosu na iste.
a i diskografske kuce i ulicni prodavci proklinju "taj goddamn internet"

lepo je rekao, chini mi se menadzer od kellis, da je danas cd (in fact-album sam) , samo sredstvo marketinga, kao i spot. vredis onoliko koliko si trazen. za solo koncerte, za festivale itd...da li vi mislite d ce tom jor i ekipa iz radiohead da crkne od gladi jer su poslednji album objavili na internetu? ja sam bas misljenja da ce im to pomoci da sagledaju svoju stvarnu vrednost. paradoksalno zvuci ali tako je, da ne ulazim sad u dublje analize. svako ko voli radiohead je vec nabavio album, skinuvsi ga direktno s neta ili tako sto sam ja narezao svojim drugaricama i drugovima koje je to zanimalo a od cega, naravno, u libertetskom duhu-nisam imao materijalnu vrednost.

jer, dobre stvari treba da se shire.

ovo moze da ispadne kao samohvalisanje ali...1999te, sam JA "doneo" roni sajza u srbiju. preciznije recheno, nisam doneo prvi disk u srbiju (bio je vec u prodaji u hi fi centru..treba li da napomenem da je prodaja ishla katasrofalno loshe?), nego sam jedini imao muda da napravim dil sa bugarima , od kojih su se tada narucivali diskovi, da dogovorim da mi bude isporuchen ceo tiraz tih naslova(3000) a da zauzvrat ne daju nikom drugom u srbiji...bili su tu i finley quaye prvi album, i madredeus, i tori amos itd...godinu dana je to solabo ishlo, a tad se desio bum...apropo ove priche - da li stvarno mislite da bi roni na exitu 2001ve doziveo takav bum da je stotinjak ljudi posedovalo njegov originalni cd i bilo upoznato sa njegovim radom? izvinite, ali mislim da ne bi...

i molim vas da ko god bude zeleo da mi replicira na ovo i bude hteo da mi pomene izlizanu frazu o "zastiti prava i intelektualne svojine" neka lagano odjebe s ove teme, jer ako intelektualnu svojinu shvatamo kao naslednu (kao shto porodica bob marlija poseduje odredjena prava na reizdanja njegovih albuma i uopste svega shto ima veze s njim), zasto onda teslini potomci ne dobijaju po makar jedan dolar od svakog stanovnika na planeti koji ima struju?????? o drugim stvarima i da ne govorimo.

stoga, piraterija nas nije samo odrzala..piraterija nas odrzava, njojzi hvala. (t)ko drugacije kaze, taj klevece i lazhe Cool

Нема коментара: